Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Gode tall og klokkertro på ny butikk

Gode tall og klokkertro på ny butikk

Solheim Kjøtt satser friskt på en ekstra filial. Butikken på Laksevåg Senter ble delvis overtatt for å unngå en ny konkurrent, men sikrer også at produksjonen utnyttes bedre.

God trafikk i helgene, men ikke like mye tidlig i uken. Her er Sindre Våge (til venstre) og Snorre Kilvær i butikken i Solheimsgaten.

Trenden har snudd, mener Bjarte Birkeland. Sjef og hovedeier hos Solheim Kjøtt, forteller om vind i seilene rent resultatmessig både for egen del og generelt for Angus-butikkene.
– Jeg tror det går rette veien. Vi er optimister, sier han og forteller om et 2017 med et av de beste driftsresultatene på lenge.

EKSTRA PRODUKSJON
1. september tok den tradisjonsrike bergensbedriften over en butikk til. I tillegg til butikk og produksjonslokaler i Solheimsgaten har Solheim Kjøtt overtatt etter Safari Kjøtt på Laksevåg Senter.
– Hvis du ikke satser, så vinner du ikke. Hvis ikke vi hadde overtatt, så hadde noen andre tatt den. 6,5 millioner i ekstra omsetning er greit å få med seg, sier Birkeland.

Han eier selskapet sammen med produksjonsansvarlig Atle Svalland. Om ikke butikken skulle gi overskudd i seg selv, så betyr den ekstra produksjon. Det går rett på bunnlinjen, siden Solheim Kjøtt produserer selv og har kapasitet til å utvide produksjonen uten å bruke mer hverken på stab eller utstyr. Den nye butikken drives som et eget selskap.
– Går det ikke, så er det ikke store investeringen om vi stenger igjen, konstaterer sjefen.

Laksevåg Senter er likevel et spennende sted å være. Her er det fiskebutikk vegg i vegg, og også bakeri. – Senteret markedsfører seg med å være det eneste med ferskvareavdelinger. De fleste sentrene har jo nesten akkurat de samme butikkene, sier Bjarte Birkeland.

CATERING FOR MILLIONER
En tredjedel av omsetningen til Solheim Kjøtt er catering. I fjor omsatte bedriften for knappe 22 millioner kroner. 6,5 er catering. Bjarte Birkeland selv kom til Solheim med lang erfaring fra kantinedrift og catering, og kjøttbedriften driver også kantiner.
– Vi har faste avtale med firmaer om snitter, gryteretter og tapas. Helgene og kveldene er størst, men vi har også veldig mange faste på dagtid som skal ha rundstykker, snitter og smålunsjer, sier han.

– Så er det konfirmasjonene på denne tiden av året, og så får vi mange grillarrangementer. Vi drar hjem til folk og griller, gjerne hele dyr, og sommeren er fullbooket. Folk planlegger uansett om Bergen har dårlig vær. Det finnes jo telt, smiler Birkeland.

35 PØLSEVARIANTER
På produksjonssiden trekker han spesielt frem pølsene.
– Vi har 35 sorter og god rullering, fastslår han. Blant pølsekioskene som serverer Solheim-pølser, er klassiske Trekroneren. Den 70 år gamle boden i Vågsbunnen påberoper seg Europas største utvalg og største pølse – og selger pølsene med bringebærsaft.

I årene som kommer, håper Bjarte Birkeland at enda flere vil ønske spesialprodukter og litt finere ting, og at det kommer flere kunder også de første dagene i uken.
– Vi har nok å henge fingrene i, men vi har folk og faste kostnader, slik at vi skulle ønsket større og jevnere handel gjennom hele uken, sier Solheim-sjefen.

Nøkkelord: Solheim Kjøtt, håndverk
Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt