Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / God utvikling for Sørlandskjøtt

God utvikling for Sørlandskjøtt

Sørlandskjøtt passerte 100 millioner i omsetning i 2017. Resultatet ble som forventet.

Kristiansand-bedriften har et godt samarbeid med Rema 1000 regionalt og nasjonalt. I tillegg er bedriften aktiv på storhusholdningsmarkedet fra Lindesnes til Hammerfest.

INNOVASJON VIKTIG
– Vi jobber kontinuerlig og ryddig med å forbedre oss og å utvikle nye produkter for Rema 1000. Det gir oss vekst. Innen storhusholdning har vi stor glede av samarbeidet med både Servicegrossistene og enkelte frittstående grossister. Også her registrerer vi god utvikling, forklarer driftssjefen.

Sørlandskjøtt hentet hjem ikke mindre enn syv medaljer fra NM i Kjøttprodukter i 2017. Bedriften kan smykke seg med gull for sin servelat, som selges gjennom Rema 1000 i Agder. Dernest fikk den gull for sin firkantede, kokte skinke. Og selv om det «bare» ble sølv på den stekte ribben, ble den kåret til vinner i sitt segment. I tillegg vanket det rikelig med sølv og bronsemedaljer.

Her kan du se hvor mange medaljer Sørlandskjøtt har tatt i NM i Kjøttprodukter.

Innovasjon er viktig for bedriften, tilkjennegir Axelsen.
– Vi er en liten aktør i forhold til de største i bransjen. Det krever at vi må være gode på noe. Vi satser sterkt på nyskapning og kanskje spesielt på pålegg i mindre serier – mellom 200 og 500 kilo i uken.

SATSER PÅ ØKOLOGISK
– Ja, hvor mange nyheter lanserer dere i løpet av et år?
– Nyheter er ikke et mål i seg selv, det kan like gjerne være å finjustere et eksisterende produkt i forhold til kvalitet eller effektivitet, sier Axelsen, som likevel røper at Sørlandskjøtt nå holder på å utvikle to nye produkter. – Disse vil bli våre første økologiske varianter.

– Det stiller nye krav til produksjonsprosessen?
– Ja, det blir som man behandler allergener. Enten må man skille produksjonen i tid og sted, eller så må man gjøre rent i forkant av den økologiske produksjonen. For vår del kommer vi sannsynligvis til å produsere økologisk om morgenen, og alt annet senere på dagen, framholder Axelsen, som også poengterer at det er motiverende for medarbeiderne å jobbe i en bedrift som tør å gå nye veier.

SPARERIBS MED SØRLANDSPREG
Bedriften skal fortsatt skynde seg langsomt, og levere kjøttprodukter av jevn, høy kvalitet. Julesesongen er, som for mange andre kjøttprodusenter, høysesong for Sørlandskjøtt. I oktober, november og desember går produksjonen for fullt.

I år kaster bedriften seg imidlertid for alvor inn i kampen om grillkundenes gunst. I begynnelsen av mai lanseres nemlig langtidsstekte sous-vide spareribs i Rema-butikkene i Agder.
– Vi har laget spareribs før, men har redesignet forpakningen. Nå framstår den som ekte sørlandsk, noe vi tror vil bidra til økt salg, sier Axelsen, som heller ikke legger skjul på at Sørlandskjøtt er komfortabel med å være det han kaller en liten og effektiv fabrikk.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt