Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Gikk fra kaffe til salami

Gikk fra kaffe til salami

I hans forrige jobb i Bergen handlet det om råkaffe og foredling av denne til utsøkte kaffeprodukter. Nå dreier det seg om å utnytte kjøttråvarer til verdifulle sluttprodukter – i første rekke spekemat. Og Bergen er byttet ut med Trondheim. Jørgen Wiig er den nye konsernsjefen i Grilstad.

Jørgen Wiig ble 1. oktober ansatt som konsernsjef i Grilstad etter Odd Arne Dalsegg, SCA Mölnlycke, Rieber & Søn, Friele

1. oktober var han på plass i sin nye jobb på Ranheim litt nord for den trønderske hovedstaden. Hvorvidt denne «overgangen» blir et stort sprang for siviløkonomen, er litt for tidlig å fastslå. Til det er lederjobben i Grilstad for ny. At det blir litt mindre vått i Trondheim, sammenlignet med Bergen, er det neppe tvil om. Men Wiig får etter all sannsynlighet liten tid til å studere vær og vind i Trondheim. Utfordringen ved å lede landets nest største private kjøttkonsern, er opplagt ikke forenlig med fokus på klimatiske forhold.

Her kan du se Grilstad sin medaljefangst i NM i Kjøttprodukter helt tilbake til 2010.

SOLID CV
Grilstads nye konsernsjef har i hele sin yrkeskarriere jobbet i dagligvareindustrien. «Høydepunkter» fra hans rikholdige CV er sju år i SCA Mölnlycke i Norge og Sverige, lederstilling i Jordan AS, deretter 16 år i ulike stillinger i Rieber & Søn. ASA i Bergen. Bl.a. som leder av Toro, leder av Rieber & Søn’s norske virksomheter og Foodservice i hele Rieber-konsernet.

– Du har vært i Friele-systemet de siste seks årene. Hvorfor valgte du topplederjobb i Grilstad?
– Konsernsjefjobben i Grilstad er en spennende mulighet i et kjent merkevareselskap. Grilstad har tatt store steg de siste årene både når det gjelder merkevarebygging, profilering, men ikke minst økonomisk utvikling. Det faktum at Grilstad-konsernet har engasjerte eiere som på alle nivå tenker langsiktig, veide også tungt. I sum var dette viktige faktorer for meg i valget av Grilstad som ny arbeidsgiver. Samtidig fristet det selvsagt å gå inn i en ny, men samtidig for meg kjent bransje. Kjent, via min jobberfaring fra dagligvareindustrien.

Fortsatt fremgang for Grilstad (Bladet Kjøttbransjen - 1.8.2017)

– IKKE SKREMT
Jørgen Wiig overtar etter Odd Arne Dalsegg som har vært konsernsjef i Grilstad AS siden 2009. Dalsegg ønsker å trappe litt ned, men han vil fortsatt bistå med oppfølging av produksjon og utøve ledelse av tekniske prosjekter som fabrikkutvidelser på Stranda og Ranheim. Dette vil i startfasen være svært nyttig for den nye konsernsjefen.

– Kjøtt- og kjøttprodukter og er for tiden mye i fokus blant annet på grunn av klima, dyrevelferd og ikke minst helseaspektet. Med andre ord en hel del negativt fokus. Det synes ikke å ha skremt deg nevneverdig?
– Nei, det skremmer meg ikke, men det er viktig å ha et bevisst forhold til problemstillingen og arbeide målrettet med å sette i verk tiltak for å møte krav og forventninger fra myndigheter, kunder og konsumenter. Personlig synes jeg også det er viktig at vi har fokus på disse områdene, og for oss som driver i denne bransjen tror jeg vil ligger godt an i internasjonal sammenheng. Jeg synes jo det er å dra det for langt å skulle redusere norsk landbruk og dyrehold for å redde  det globale klima. Det er jo en megatrend i mange vestlige land at man ønsker å spise mindre kjøtt, mer grønnsaker og vegetabilsk mat. Den utviklingen må vi leve med og tilpasse oss.

Investerer 20 millioner i nytt Fjellbris-anlegg (Bladet Kjøttbransjen 13.01.2017)

20 ÅR MED NÆRINGSMIDLER
Wiig har altså lang erfaring innenfor salg, markedsføring og generell bedriftsledelse. Karrieren startet som trainee i svenske Mölnlycke, men det er i Rieber-systemet han har hentet sin «tyngste» ballast som leder. Til sammen i mer enn 15 år har han jobbet i ulike selskap i dette tradisjonsrike Bergen-konsernet.

– Hva slags forhold har du til kjøtt spesielt og næringsmidler generelt?
– Jeg har jobbet i næringsmiddelindustrien de siste 20 årene med produkter, produktutvikling, ernæring og tilsetningsstoffer. Hva kjøtt angår, har jeg vært med i utviklingen av ferdigretter og hermetikk – Trondhjems hermetikk. Den erfaringen er jeg veldig glad jeg har. Glad er jeg også i kjøtt og spiser kjøtt og kjøttprodukter regelmessig som de fleste. Men jeg er nok bedre til å smake enn å lage mat, bortsett fra i grillsesongen. Da tar matlagingsaktiviteten på hjemmebane seg opp.

Grilstad-konsernet med solid resultatfremgang (Bladet Kjøttbransjen 02.06.2016)

VIDERE VEKST VIKTIG
– Hva blir hovedutfordringen for deg som konsernsjef i Grilstad de nærmeste årene?
– Vekst! Det blir mitt viktigste parameter for Grilstads videre utvikling. Dessuten vil jeg/vi vektlegge image til kjøtt i forhold til både miljø og sunnhet. Stikkord her er salt og fett i å bearbeidede produkter.

– Hvordan ser du på Grilstad som selskap? Tenker du å endre ting eller blir de «stø kurs»?
– Grilstad har vært drevet godt over tid, så det blir ingen dramatiske endringer. Noen justeringer kan det bli, men det får vi ta hvis og når det kommer.

– Ligger satsingen i Sverige fast eller skjer det endringer her?
– Sverige er et spennende marked og det er ingen grunn til å endre det veivalget vi gjorde for en del år tilbake da Grilstad kjøpte anlegget i Östersund.

Les hele intervjuet i bladet Kjøttbransjen nr 9, 2018.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt