Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Forbrukerrådet vil skaffe seg «Peiling»

Forbrukerrådet vil skaffe seg «Peiling»

Forbrukerrådet lanserer i august handlekurver i «Peiling», appen som de håper skal gi forbrukerne større kunnskap om produktene i butikk. Appen viser frem produktene med navn, produsent, bilde, hvor den kan kjøpes, næringsinnhold, merkeordninger og allergener.

Vi ønsker større forbrukerbevissthet i forbindelse med innkjøp av mat, sier Randi Flesland.

Forbrukerrådet har jobbet mye opp mot handelen for å få løsningen på plass, og i forbindelse med Arendals-uka i neste måned, skal løsningen presenteres i sin fulle bredde og de første prissammenligningene vises frem. Prisene skal vises gjennom handlekurver av et tilfeldig utvalg av merkevarer som er like i alle butikker, med summen av gjennomsnitts utsalgspris siste uke på handlekurven pr. butikk. Prisene er ikke i sanntid, men vil være gjennomsnittlig pris fra siste uke. Kurvene vil variere fra gang til gang. Adm. direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, er tilfreds med at appen nå skal lanseres.

Ny pris-app lanseres august (kjottbransjen.no 05.07.2017)

Samme status
- Det er viktig å øke folks kunnskap om produkter når de handler i butikk. «Peiling» skal i så måte være det digitale hjelpemiddelet. Og det er viktig å understreke at alle varer har samme status. Det vil si at en leverandør IKKE kan kjøpe seg plass for å skape seg en bedre posisjon i forhold til kunden. Hensikten er ganske enkelt å tilstrebe større forbrukerbevissthet i forbindelse med innkjøp av mat, sier Randi Flesland.

Nei til kostbar app for mindre mangfold (Nationen debatt – 27.06.17)

Ikke EMV-produkter
Etter samtaler og avklaringer med representanter for kjedene og bl.a. KLF, har Forbrukerrådet valgt å ikke ta med EMV-produkter i handlekurvene i denne omgang. Det har å gjøre med at det er vanskelig å sammenligne slike produkter fra leverandør til leverandør. Det er nemlig hverken ønskelig eller mulig å sammenligne kjøttprodukter fra forskjellige produsenter og med forskjellige produksjonsmåte.

- Appen skal oppleves som rettferdig for alle parter. Mellom 800 og 1000 merkevarer er tilgjengelig for sammenligning via appen, og vi har kun gode hensikter. Jeg ser på dette som en fantastisk mulighet for alle parter til å få bedre oversikt og kunnskap. Og det er en flott mulighet for aktørene å gjøre sine varer kjent. Gratis markedsføring faktisk, sier Flesland.

Matportal kan øke dagligvareprisene (Nationen – 14.06.17)

Lite involvert
Men ikke alle er like begeistret for nyvinningen. Sjef for kommunikasjon og medlemskontakt i KLF, Svein Erik Eide, peker på at bedriftene i kjøttbransjen som leverer data til denne digitale løsningen, ikke er informert eller involvert i nevneverdig grad.

- KLF har hatt et møte med Forbrukerrådet der vi har spilt inn våre synspunkter. Heldigvis kan det synes som om flere av våre argumenter er tatt til følge og det er vi selvsagt tilfreds med. Men vi har over flere år vært kritiske til dette prosjektet siden prispress på merkevarer fører til at andre varer som står for mangfold i butikk sannsynligvis blir dyrere.

- Vi har også vært kritiske til å sammenligne og kategorisere produkter som ikke er like. Denne appen kan føre til ekstrakostnader for bedriftene om de må legge inn mer data enn tidligere, sier Eide.

Same det, gulost er gulost (Nationen - Kommentar av Hilde Havro - 22.06.17)

Oppdatert merking er viktig
Slik han og KLF forstår løsningen til Forbrukerrådet, henter de produktinformasjon fra kjedenes egne datasystemer samt fra Trade Solutions-løsning. Det er derfor svært viktig at produsenter av f.eks. kjøtt og kjøttprodukter gir riktig informasjon digitalt, slik at det som kan vises i appen er korrekt.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt