Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Fire musketerer inntok Paris

Fire musketerer inntok Paris

De har ventet, ventet, og ventet litt til. Nå er de fire norske fenalår-eksportørene i mål med en PGI de kan sette på pakningene.

Svein Andreassen, Per Berg, Jan Arve Mork og Bente Avseth-Bakke besøkte nylig Paris for å motta det offisielle beviset på at Fenalår fra Norge har fått EUs-godkjenning til å bruke en PGI. Også matstatsråd Jon Georg Dale var tilstede.

De fire samarbeidspartnerne er Per Berg fra Nortura, Svein Andreassen fra Grilstad, Jan Arve Mork fra Bjorli fjellmat og Bente Avseth-Bakke fra Kjøtt Compagniet. De besøkte nylig Paris for å motta det offisielle beviset på at Fenalår fra Norge, som det første norske landbruksprodukt, har fått EUgodkjenning til å bruke en PGI. Merket garanterer en særegen kvalitet knyttet til det gitte geografiske området.

– Det har tatt oss to år å komme dit vi er i dag, sier Per Berg. Og vi har et femårs perspektiv på hele eksportsatsingen, så vi ligger litt foran skjema faktisk.

– Franskmenn kjenner jo ikke den norske varianten av merket, og kundene våre i Frankrike sier at det å bruke EU-merket vil gi dem et ekstra argument for å selge dette videre til sine kunder igjen, sier Svein Andreassen fra Grilstad. Nå er vi i samme liga som andre produkter som har merket, (Parmaskinke, Roquefort og Seranoskinke), tilføyer en fornøyd Jan Arve Mork fra Bjorli Fjellmat.

Tanken om å satse på eksport av fenalår til Frankrike startet da flere av produsentene deltok på en matfestival i Normandie i 2014. Festivalen handlet om beskyttede betegnelser og Matmerk var æresgjest og dro meg seg flere av de norske produsentene som hadde en norsk geografisk beskyttelse.

– Vi skjønte at dette var et produkt som franskmenn kunne like. Og søkte Landbruks-og matdepartementet om støtte for å gjøre et eksportfremstøt. Siden det har vi jobbet for å få det til, sier Per Berg. – Og strengt tatt har vi jo ikke hatt kapasitet til å være her nede mer enn et par ganger i året, fortsetter Svein Andreassen, så at vi er kommet så langt sier vel mest at vi har et unikt produkt som det er interesse for.

Fenalåret blir oppfattet av franskmenn som noe helt unikt. Og Norge blir oppfattet som et kvalitetsland og det omdømmet smitter over på produktet Fenalår fra Norge.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt