Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Fellessatsing på Anuga

Stor norsk fellessatsing på årets Anuga-messe

Nortura/Fenalår fra Norge representer kjøttbransjen på en av de to norske paviljongene på årets utgave av Anuga-messen i Köln.

Prosjektleder Gisela Wiese-Hansen i Norsk-Tysk Handelskammer og Ditmar Elden i Kölnmesse har stor tro på den felles norske satsingen på året Anuga.

For første gang siden tidlig på 90-tallet vil Norge presentere spennende produsenter på to nasjonale paviljonger.

450 FRA NORGE
– På Anuga 2015 var det fire norske utstillere og 450 norske besøkende. Dette satser vi på å toppe i oktober. Det er veldig spennende at så mange norske selskaper har valgt å bli med på dette. Og her er det ikke snakk om offentlig støtte slik tilfelle er for bedriftene som deltar på Grüne Woche-messen i Berlin. Bedriftene/selskapene bruker egne penger på dette og det sier mye om drivkraften disse har til å være å med, sier prosjektleder Gisela Wiese-Hansen i Norsk-Tysk Handelskammer.

Les mer om årets messe på Anugas nettsider

190 LAND
Hun håper den norske fellesstanden vil bidra til å gi Anuga den oppmerksomheten messen fortjener.
– Anuga er en ren B2B messe hvor kun fagbesøkende har adgang. Utstillerne skal ha klare mål, være eksportvillige og forberede seg godt. Til gjengjeld kan man ikke bare erobre det tyske markedet men også knytte kontakter med over 190 andre land som kommer til Köln annethvert år. Vi gleder oss til å vise frem det beste Norge har å by på innen mat og drikke, sier hun.

TRE KJØTTHALLER
På en felles skandinavisk pressekonferanse i Oslo nylig, ble opplegget for årets Anugamesse presentert i detalj. Og interessen for denne messen er som vanlig overveldende stor. I år må messearrangøren ta i bruk restaurantplass for å presse inn utstillere som nærmest «står i kø» for å komme med. Det skal forøvrig investeres 600 millioner kroner Euro for å utvide messearealet. I år vil kjøtt og kjøttprodukter bli å finne i hallene 5, 6 og 9.

TRENDER VIKTIG
Det er fra 7. til 11. oktober 2017 at årets Anuga-messe går av stabelen. Allerede i dag, nesten seks måneder før messen, er messearealet fullbooket.

Her er noen viktige nøkkeldata for messen: 160 000 besøkende og mer enn 7200 utstillere på 284 000 kvadratmeter messeareal. De som besøker Anuga, kommer fra 192 land.

– Trender og utviklingen på dette felt, har alltid vært viktig på Anuga-messen. Så også denne gang. Nettverksbygging spiller også en viktig rolle for våre besøkende. Det vil dessuten bli snakket mye om netthandel og digitale strategier for fremtiden på årets Anuga, sier Ditmar Elden i Kölnmesse.

FENALÅR FRA NORGE
Deltakerne på den norske Fine Food paviljongen i hall 8 er Tine, Sigdal Bakeri/United Bakeries, Nortura/Fenalår fra Norge, North Sea Salt Works, Mills, Coldwater Prawns of Norway, Mikals laks og Mr. Iceman. I Drinks hall 8.1 vil Arcus, Nøgne Ø/ Austmann, Telemark Mikrobryggeri, Berentsens, Egge Gård, Det norsk brenneri og Mack med Aurora Spirits delta.

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen.

Nøkkelord: Fanalår fra Norge, Anuga
Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt