Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Den Stolte Hane kaprer markedsandeler

Den Stolte Hane kaprer markedsandeler

Denne uken kom nyheten om at Den Stolte Hane tar over eggleveransene til Coops butikker i Norge.

Markedsandelen til Den Stolte Hane (DSH) er 24,6 prosent innen egg i dagligvare i Norge. DSH øker sin andel i Coop fra dagens 9 prosent til opp mot 100 prosent frem til starten av 2020. Totalt vil andelen innen dagligvare nærme seg 50 prosent, men måler man markedsandel av alle konsumegg som produseres i Norge vil pakkeriet til DSH ligge på rundt 32 prosent. Dette på grunn av betydelige volum til industri- og storhusholdningskunder, samt lokalt salg fra produsentene.

Fredrik Strømmen, adm. direktør i Den Stolte Hane er selvsagt fornøyd med den nye avtalen.
- Rema 1000 er i dag vår hovedsamarbeidspartner på konsumegg. Et resultat av dette var at i september 2018 innførte alle produsenter miljøberikelse og Rema 1000 er eneste kjede i Norge som i stort omfang tilbyr egg fra frittgående verpehøns med et utvidet miljøberikelsesprogram

- At vi nå også inngår et utvidet samarbeid med Coop på konsumegg er en fantastisk mulighet som DSH skal forvalte til det beste for både Rema 1000 og Coop i årene som kommer.

Den Stolte Hane er regjerende Norgesmester i delikatessepålegg. Se alle utmerkelsene deres fra NM i Kjøttprodukter her.

Fredrik-Stroemmen

Fredrik Strømmen er ansvarlig for det norske markedet og sitter dessuten i ledergruppen til Den Stolte Hanes skandinaviske morselskap Scandi Standard.

Den Stolte Hane må nå bygge opp kapasitet på egg.
- Vi har gjennom overtakelser av slaktekyllingprodusenter på Jæren vært vårt ansvar bevisst når kjedeavtaler gjør at volum flyttes mellom varemottakere. Tilsvarende er ønskelig i den nye situasjonen på egg, sier Strømmen.

- Vi vil gå i dialog med markedsregulator og søke å finne gode løsninger som sikrer en kostnadseffektiv logistikk og en avtale som er optimal for bonde og forbruker. Den Stolte Hane ønsker ikke å bygge mange nye hus i en situasjon med stort overskudd i totalmarkedet og tidvis mye førtidsslakting av verpehøns, men heller skape gode modeller for samarbeid og utveksling av varer med markedsregulator. Vi oppfordrer produsenter til å ta kontakt og at vi sammen kan finne gode løsninger til det beste for den enkelte og totalmarkedet, sier han.

Kraftfull utvikling for Den Stolte Hane (Bladet Kjøttbransjen – 17.10.2018)

Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund har selvsagt fått med seg nyheten om COOPs nye leverandør.

- Vi kjemper for konkurranse i landbruket, og er selvsagt fornøyd med at Den Stolte Hane nå kaprer markedsandeler, sier Bjørn-Ole Juul-Hansen, adm. direktør i KLF. Han legger til at adm. direktør i DSH, Fredrik Strømmen, tar bransjeansvar for egg- og fjørfebransjen som styremedlem i KLF og Dagligvareleverandørenes forening.

For å dekke forbrukernes behov for egg, finnes det i Norge til enhver tid rundt fire millioner høner fordelt på rundt 500 gårder. Eggmarkedets største aktører er Den Stolte Hane og Nortura som til sammen har rundt 80 prosent av eggmarkedet. I tillegg kommer mindre eggpakkeri som, Jonas H. Meling, Holte Gård, Roan Eggpakkeri, Toten Eggpakkeri og Tørresvik Eggpakkeri.

Den Stolte Hane er rustet for framtiden (Bladet Kjøttbransjen - 25.05.2017)

Den Stolte Hane er en kjedenøytral kylling- og eggprodusent som både leverer egne merkevarer og private labelprodukter innen hvitt kjøtt og egg. Merkevarene deres er Den Stolte Hane i forbrukermarkedet og Vestfold Fugl innen storhusholdning. Både for egg og kylling har de egen og uavhengig verdikjede fra produsent til produksjon og til forbruker.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt