Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Dagligvarebutikker vil ha grillmaten tidligere

Dagligvarebutikker vil ha grillmaten tidligere

Grillmaten kommer for sent til «solsiden» av Norge. Den første helgen i år da kundene ville grille, hadde butikkene stort sett bare fått inn dypfryst grillkjøtt.

Ferdigmarinert grillribbe og sommerkoteletter er populære produkter, sier Kiwi-butikksjef Trine Vistnes Fidan.

– Hvitløksmarinert grillfilet var det eneste ferske vi hadde fått tak i, forteller Trine Vistnes Fidan.

Søk i norges beste grillmat fra NM i Kjøttprodukter her.

DYPFRYST
Hun er butikksjef på Kiwi Lura i Sandnes. Den norske våren kommer først til Rogaland. Når den vårlige duften av husdyrgjødsel (eller «penga», som jærbonden omtaler det som) sprer seg på Jæren, bakser østlendinger og trøndere fremdeles i snø og sørpe. Det har kjøttbransjen lett for å glemme. Blir det fint vær tidlig på våren, så har ikke butikkene fått opp grillsortimentet ennå. Ikke fordi de ikke prøver, men fordi de ikke får tak i produktene.

– Hvis det er fint vær, vil kundene grille. Da grillværet kom i år, hadde vi noen frosne ting, men de vil jo gjerne ha ferskt, fastslår Trine Vistnes Fidan.

PØLSER OG GRILLRIBBE
Selv foretrekker hun å kjøpe en hel kylling og marinere selv når hun og familien skal grille. Men kundene hennes vil gjerne ha marinert, også. Og ikke minst burgere og pølser.

– Folk gjør det ofte veldig enkelt. Ferdigmarinert grillribbe og sommerkoteletter er også populære produkter, forteller Kiwi-butikksjefen.

Kjeden har et automatisk bestillingssystem som fungerer svært godt. Det gjelder bare å følge med på værmeldingene og tilpasse bestillingene deretter. Og å tilpasse seg den lokale smaken, selvsagt – det går mer komla og mindre rakfisk på Sandnes enn på Østlandet.

GODVÆRSBUTIKK
Kiwi Lura er en butikk som går best når været er bra. Er det godvær, vil flere handle kjapt og billig, og det kan bli lang kø i den lille butikken. Regner det, bruker flere av kundene heller dagen på et senter.

– Så har vi veldig mye arbeidsfolk som kjører forbi her, og veldig mange lunsjkunder, forteller Trine Vistnes Fidan. Lunsjkundene kjøper påsmurt, eller de handler baguetter eller rundstykker og pålegg og smører selv. Nå har Jærbakeren åpnet butikk like ved og blitt en konkurrent på brødmaten.

– Men vi har stor omsetning til å være en såpass liten butikk. Vi er fritatt fra aktiviteter fordi vi ikke har plass til å være med på dem, forteller butikksjefen.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt