Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Du er her: Forsiden / Aktuelt / Coop-trykk på lammesalg

Solid Coop-trykk på salget av lammekjøtt

– Vi i Coop har kjørt det jeg velger å kalle unormalt store kampanjer de siste ukene for å få solgt mer lammekjøtt. Det er mer aktivitet i butikkene og flere lammeprodukter enn noensinne.

Fatland har latt seg inspirere av måten de presenterer lammeprodukter på i for eksempel butikker i Storbritannia.

Det er disponent ferskvare i landets nest største dagligvarekjede, Arnfinn Hongseth, som sier dette. Foranledningen er selvsagt at lagrene av lammekjøtt stadig vokser og nå er rekordstore. Hongseth understreker at hans kjede ønsker å selge lam hele året.

– Dagligvarekjedene er hissige på å få flere produkter av lam ut til forbruker. Det gjør vi aller best ved å tilby disse produktene i samtlige av årets 12 måneder – ikke bare om høsten og ved påsketider, sier han.

Grill lam i år! (Leder bladet Kjøttbransjen nr 4, 2017)

STORE KAMPANJER
– Hva har dere konkret gjort for å få mer lammekjøtt «ut til folket»?
– Vi har i mange år etterlyst muligheten for både å få økt vareutvalget, men også få tilgang til varer hele året. Nå synes det som om ting er i kraftig endring. Vi tar på alvor at fryselagrene av lammekjøtt vokser og kan vi bidra til å redusere dette «lammeberget» er vi glade for å kunne gjøre det.

- Vi ønsker ikke å dumpe prisen på lammelår til påske for å bli kvitt mest mulig varer, men vi vil tilby forbrukerne det de vil ha, et bredere utvalg av lammekjøtt over lengre perioder. For ingen, verken industrien eller vi i handelen, er tjent med dette berget av lammekjøtt. Coop har i de siste ukene kjørt flere helsides kampanjer for lammekjøtt med fokus på utvalg til en fornuftig pris i våre Mega-butikker. Det ser vi bidrar til økt salg, sier Arnfinn Hongseth.

I tillegg kommer det flere produkter og flere kampanjer på lammeprodukter fram mot påske. Også i grillsesongen vil det være flere lammeprodukter enn normalt å finne i Coops butikker. Hans kjede kjøper stort sett like mye lam fra Nortura og Fatland.

Hvilke lammeprodukter smaker best? Finn vinnerne på lameprodukter i NM i Kjøttprodukters søk.

MER AKTIVE
Hos Fatland er man svært tilfredse med det høye aktivitetsnivået vi nå ser både i Coop og NorgesGruppen. Det kan være det som skal til for å stanse opphopingen av lammekjøtt på lager.

– Og vi i industrien gjør det vi kan. Nå er vi i stand til å levere lam hele året og de siste par årene har vi jaktet bevisst på nye produkter og anvendelsesområder for lammekjøtt. Ett stikkord er endret stykningsmønster. Vi har bl.a. besøkt bedrifter i Storbritannia og Wales for å se hva de gjør med hensyn til innovasjon og produktutvikling, sier konsernsjef Terje Wester i Fatland Gruppen.

Norsk lam – problem eller potensial? (Gjestekommentarbladet Kjøttbransjen nr. 9, 2016)

2200 TONN PÅ LAGER
 I øyeblikket er det drøyt 2200 tonn lammekjøtt på fryselager (Nortura reguleringslager) Det er dobbelt så mye som på samme tidsrom i fjor. Trolig vil lageret øke med 1000 tonn i løpet av 2017. Men det avhenger av hvordan forbrukerne responderer på dagligvarebransjens kampanjer. I dag spises det fem kilo lammekjøtt pr. person her i landet og dersom man klarer å øke dette forbruket til 5,5 kilo er lageret i praksis borte.

– Vi må nok innse at forbrukerne er konservative og at det krever tid å endre kjøpsmønstre. Men vi jobber målrettet med handelen på dette området og jeg er overbevist om at vi er på riktig vei. Overproduksjon av lam er en utfordring vi må jobbe sammen om og her tar virkelig handelen ansvar, påpeker Wester.

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøttbransjen

Nøkkelord: Coop, Fatland, lam, markedsføring
Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt